فروش و بازاریابی محصولات صنعتی
  • زمینه فعالیت مشتری

    تولید قطعات لاستیکی برای صنایع مختلف

  • معرفی کلی شرکت:

    این شرکت جزء کارگاه های قدیمی بود که به صورت سنتی کار خود را آغاز کرده بود و در ادامه قصد داشت تا فعالیت خود را توسعه دهد. تخصص و تجربه اصلی شرکت در زمینه ساخت قطعات لاستیکی خودروهای سنگین ولوو ، بنز و … مانند ضربه گیر، زیر فنر، دسته موتور، بوش و … بود. البته برخی قطعات متفرقه دیگر را نیز تولید می کرد اما تمرکز و درآمد اصلی اش از طریق تولید محصولات لاستیکی خودرو بود.

  • مساله پیش روی این شرکت در زمینه بازاریابی و فروش

    به دلیل اینکه این شرکت صرفا در یک بخش بازار فعالیت می کرد و اصطلاحا همه تخم مرغ های خود را در یک سبد چیده بود و این بخش بازار (قطعات یدکی خودرو) دارای پرداخت های بلند مدت 6 ماهه و حتی بعضا یکساله بودند شرکت با مشکل نقدینگی مواجه شده بود و از طرفی قصد داشت تا فعالیت خود را گسترش دهد اما راه حل مناسبی برای اینکار نداشت.

  • پروژه تعریف شده در زمینه بازاریابی

    در ابتدا مجموعه دوتاک با بررسی همه جانبه فعالیت این شرکت و بازارها و رقبای آن بخشبندی بازار مناسبی انجام دادیم و تمام بازارهایی که این شرکت امکان فروش به آنها را داشت بررسی کردیم.

    قطعات لاستیکی در اکثر صنایع کاربرد دارد و در هر صنعت نیز تولید این قطعات حساسیت های خاصی دارد به گونه ای که یک شرکت نمی تواند ادعا کند امکان تولید همه محصولات لاستیکی را دارد بلکه معمولا شرکت ها در تولید برخی از قطعات تخصص دارند. چرا که دستیابی به فرمول مناسب قطعات بسیار امر دشوار و مهمی است.

    از طرف دیگر باتوجه به اینکه تولید هر قطعه لاستیکی جدید نیازمند ساخت قالب در وهله اول است و قالب های لاستیک هم قیمت بالایی دارند. این امر بر روی قیمت گذاری محصولات تاثیر گذار است و باعث می شود تا قیمت تمام شده محصول برای شرکت هایی که قالب ندارند بالا برود.

    این دوعامل باعث می شود تا ورود به یک بازار جدید در حوزه تولید قطعات لاستیکی بسیار سخت باشد و شرکت باید بتواند در ابتدا خودش سرمایه گذاری اولیه بابت ساخت قالب و تولید نمونه اولیه را انجام دهد.

    با توجه به شرایط ذکر شده ما سه بازار اصلی برای این شرکت در نظر گرفتیم،

    الف) قطعات لاستیکی مورد نیاز کشتارگاه های طیور

    ب) قطعات لاستیکی مورد نیاز کارخانجات تولید پوشفیت های فاضلابی

    ج) قطعات لاستیکی سفارشی مورد نیاز شرکت های سازنده قطعات صنعتی کارخانجات

    لازم به ذکر است تمامی این تحقیقات بازار و اطلاعات به دست آمده توسط نیروهای مجموعه دوتاک و به شکل مشاوره  و تمامی این اطلاعات به صورت تست بازار به  دست آمد.

  • نتایج پروژه

    با توجه به اینکه شرکت از نظر ساخت فرمول و همچنین سرمایه اولیه برای ساخت قالب مناسب ضعف داشت و این امر در گرفتن پروژه ها و کارها بسیار تاثیر گذار بود شروع کار بسیار پیچیده بود اما با ورود به بازار قطعات لاستیکی مورد نیاز کشتارگاه ها توانستیم فروش این شرکت در این بازار را به حد مطلوبی برسانیم و در حال حاضر تامین قطعات لاستیکی کشتارگاه های طیور زیادی را انجام می دهد. در کنار این بازار قصد ورود به بازار دوم یعنی قطعات لاستیکی کارخانجات پوشفیت را داشتیم که حجم خرید بسیار بالا و مداومی در سال داشتند که از نظر کیفیت تولید نتوانست خواسته مشتریان را برآورده کند. در این بازار نیز با کارخانجات بسیاری ارتباط برقرار کردیم و این شرکت معرفی شد.

    در این پروژه بازاریابی و فروش بخش های بازار پیش روی این شرکت مشخص گردید و تمامی نقاط ضعف و قوت شرکت تعیین و مسیر برای توسعه بازار شرکت هموار شد. در این بین شرکت و محصولات و توانمندی هایش به مشتریان بازار هدف معرفی شد و فروش انجام گرفت.

    گروه دوتاک این امکان را برای مشتریان عزیز فراهم می کند که توسط نیروهای حرفه ای خود تحقیقات بازار عملی انجام داده و بازارهدف های متناسب با فعالیت شما را مشخص کند تا بتوانید بازار خود را توسعه و فروش تان را افزایش دهید.