فروش و بازاریابی محصولات صنعتی
  • زمینه فعالیت مشتری

    خدمات اسکن سه بعدی، طراحی و مهندسی معکوس قطعات صنایع مختلف

  • معرفی کلی شرکت:

    دفتر مرکزی این شرکت در تهران مستقر بود با در اختیار داشتن تجهیزات اسکن سه بعدی و تخصص در حوزه طراحی قالب های قطعات صنعتی ، خدمات اندازه برداری دقیق، طراحی و مهندسی معکوس را به شرکت های صنعتی مختلف ارائه می دادند.

  • مساله پیش روی این شرکت در زمینه بازاریابی و فروش

    این شرکت در چند بازار محدود مانند کارگاه های تولید قالب کفش، کارگاه های ساخت لوازم خانگی فعالیت می کرد و قصد داشت تا بازارش را توسعه دهد و بتواند نیروهای جدید در اختیار بگیرد و همچنین شعبه های دیگری ایجاد کند. بازاری که این شرکت در آن فعالیت می کرد به شدت رقابتی بود و شاخص موقعیت جغرافیایی نیز در جذب مشتریان بسیار موثر بود. چرا که مشتریان این شرکت بسیار حساس به قیمت بودند در حدی که اگر هزینه ارسال و برگشت قطعات روی هزینه خدمات اعمال می شد برای آنها به صرفه نبود بنابراین به ناچار صرفا با مشتریان محدوده دفتر خودش امکان همکاری داشت.

  • پروژه تعریف شده در زمینه بازاریابی

    با توجه به اینکه شرکت نیروی فروش و بازاریابی در اختیار نداشت لازم بود تا خدمات صفر تا صد فروش به این مشتری ارائه شود. به همین منظور پس از انجام بررسی دقیق توسط کارشناسان مجموعه دوتاک و در نظر گرفتن سطح توانمندی فنی ، تجهیزاتی و امکاناتی این شرکت در وهله اول بخشبندی بازار کاملی انجام گرفت و 36 بخش بازار اصلی مشخص گردید.

    برخی از این بخش های بازار مانند:

    شرکت های تراشکاری و ماشینکاری (ساخت قطعات صنعتی)، شرکت های قالبسازی (تزریق پلاستیک، لاستیک، دایکاست)، شرکت های ساخت تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، کارخانجات لوازم خانگی، تولید کنندگان قطعات خودرو، پمپ سازی ها و …

    پس از انجام بخشبندی بازار باید از میان این 36 بخش بازار، بازارهای هدف اولیه به منظور تست و ارزیابی نتایج انتخاب می شدند که در این مرحله نیز از مدل تعیین بازار هدف دوتاک و شاخص هایجذابیت و رشد بخش و همچنین ترجیحات مدیران استفاده شد و بازارهای هدف اولیه زیر برای فرآیند فروش صنعتی انتخاب گردید:

    • شرکت های قالبسازی (تزریق پلاستیک، لاستیک، دایکاست)،
    • شرکت های تولید قالب کفش
    • شرکت های تولید بطری و ظروف پلاستیکی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • کارخانجات ریخته گری
    • شرکت های هواپیما سازی
    • تولید کنندگان اسباب بازی
    • تولید کنندگان قطعات صنایع الکترونیک

    با توجه به اینکه شرکت برای معرفی فعالیتش کاتالوگ، وبسایت، سربرگ رسمی و… نداشت در ابتدا باید این زیرساخت ها فراهم می شد که توسط بخش طراحی ابزارهای تبلیغاتی دوتاک این اقدامات انجام شد. پس از انجام این کارها یک نفر نیروی فروش خبره از مجموعه دوتاک برای تست بازارهای هدف اولیه در نظر گرفته شد و فرآیند مشتری یابی، آغاز رابطه ، معرفی فعالیت شرکت به مشتریان، مذاکرات b2b و نهایی کردن فروش و کلیه پیگیری های مورد نیاز به صورت روزانه انجام می گرفت و گزارش پیشرفت کار به صورت روزانه و ماهیانه به مدیریت محترم شرکت ارائه می شد.

  • نتایج پروژه

    مجموعه دوتاک بیش از یکسال با این شرکت همکاری داشت و در این مدت توانستیم یک سیستم بازاریابی و فروش برای شرکت ایجاد کنیم که نتایج زیر را به همراه داشت:

    • شناسایی مشتریان جدید در بازارهای فعلی شرکت و معرفی کامل خدمات شرکت به این مشتریان و آغاز همکاری با آن ها
    • شناسایی بازارهای هدف جدید برای شرکت که به دنبال کیفیت بودند و قیمت در درجه دوم اهمیت برای آن ها بود
    • افزایش میزان قراردادهای شرکت و درنتیجه سودآوری شرکت
    • ارائه راهکارهای توسعه شرکت و بازارهایی که درآینده می توانند روی آن سرمایه گذاری کنند.
    • شناسایی نواقص و عیوب شرکت در ارائه خدمات به مشتریان و رفع آن ها با همکاری مدیریت مجموعه
    • شناسایی رقبای اصلی شرکت و تجزیه و تحلیل آنها و همچنین کشف قیمت رقبا

در مدت همکاری با مجموعه دوتاک متوجه نقاط ضعف و قوت خود در حوزه بازاریابی و فروش شدیم و توانستیم بازارهای جدید را کشف کرده و همچنین فروش خود را در بازارهای جدید افزایش دهیم.