فروش و بازاریابی محصولات صنعتی
  • زمینه فعالیت مشتری

    ساخت قطعات یدکی ماشین آلات سنگین از قبیل لودر ، بیل و … مانند زنجیرهای محافظ تایر لودر ، لیفتراک لودر ، کوئیک کاپلر ، کلنگی ، و …

  • معرفی کلی شرکت:

    این شرکت به مدت 25 سال فعالیت در زمینه تولید تجهیزات ماشین آلاتی مانند لودر و بیل مکانیکی تولید می کرد که این تجهیزات شامل زنجیرهای محافظ تایر انواع لودر ، لیفتراک لودر ، کوئیک کاپلر ، کلنگی ، پاکت بیل و پاکت لودر مانند گرازی و … بوده است.

  • مساله پیش روی این شرکت در زمینه بازاریابی و فروش

    این شرکت قصد توسعه بازار در بازار هدف شرکت هایی فولادی برای فروش زنجیرهای محافظ تایرهای انواع لودرها را داشت. عمده خریداران این محصولات این شرکت های پیمانکار زیر کوره فولاد برای جمع آوری سرباره های کوره هستند.  همچنین هدف دیگر آنها گسترش بازار در بازارهای هدف دیگر برای فروش پاکت و تجهیزات تولیدی دیگر بود.

  • پروژه تعریف شده در زمینه بازاریابی

    برای این شرکت پروژه ای تعریف شد و بر اساس آن فعالیت های زیر پیاده سازی شد.

    بررسی محصولات تولیدی زنجیرهای محافظ تایرهای لودر با توجه به نیاز بازار هدف

    با توجه به اینکه این شرکت تا به حال به بازار هدف شرکت های فولادی فروشی نداشته است باید دیتا درستی از مشتریان این بازار بدست آورد مشتریان این بازار شامل کارخانجات فولاد و پیمانکار زیر کوره برای مجمع اوری سرباره می شدند در مرحله اول مشخص شد که خریداران این محصولات  سه دسته زنجیر خریداری می کردند که جزئیاتی زیادی دارید که در این مقال نمی گنجد.

    تعیین خصوصیات هر دسته از خریداران :

    خصوصیات خریدران هر دسته از بازار بود که شامل اطلاعاتی مانند حساسیت به قیمت ، حساسیت به کیفیت ، فرایند خرید ، جایگاه اعتماد در خریداران و … بود

    دیتا شامل تولید :

    اطلاعات تولیدی مورد نظر خریداران باید اعمال میشد به عنوان مثال یک نمونه از آن روش تولید این زنجیرهابود معمولا تولید آنها  به دور روش انجام می شد که روش اول تولید با جوش دستی و دیگری تولید با جوش القایی بود که نظر مدیران شرکت تولید با جوش دستی بهتر است در صورتی که خریداران نظر کاملا برعکس داشتند.

    ارزیابی رقبا :

    قیمت  این شرکت در مقابل رقبا بسیار بالا بود حدود  30 درصد گرانتر بود  که باید قیمت ها اصلاح می شد. همچنین نحوه پرداخت رقبا بسیار بهتر و سهل تر بود و برای بطرف کردن این دو مورد  اساس مستندات ارائه شده از رقبا وفرآیند های فروش اصلاح شد.

    سهم بازار هر رقیب : این کار نیاز به تحقیات بازار گسترده ای داشت که ما بر اساس تحقیقاتی که انجام دادیم سهم بازار هر یک از رقبا را مشخص کردیم .

    ایجاد مزیت رقابتی غیر قابل کپی برداری :

    برای اینکه بتوانیم به سهم بازار رقبا دست یابیم نیاز بود تا از طریق مزیت رقابتی این کار را انجام دهیم. و به شکل عملیاتی این کار پیاده سازی شد.

  • نتایج پروژه

    این شرکت در دو بازار هدف شرکت هایی فولادی و پیمانکاران آنها و استخراج معادن اشکالات فروش شناسایی شد و برای هر کدام از مسائل راه حل های عملیاتی پیاده سازی شد و تحقیقات بازار گسترده ای برای شناسایی چالش ها ، رقبا ، خصوصیات بازار هدف ها ، نیازهای مشتریان و … بدست آمد.

مجموعه دوتاک در کار خود بسیار تلاش می کند و برای ما بسیار خوب بود که توانستیم اشکالات فروش خود را از طریق آنها کشف کنیم.