فروش و بازاریابی محصولات صنعتی
  • زمینه فعالیت مشتری

    این شرکت خدمات ساخت قطعات به روش ریخته گری با ماسه Co2  را ارائه می داد و دارای کوره های القایی به وزن 2 تن، 1 تن، 500 کیلوگرم و سایر ماشین آلات و تجهیزات لازم مانند پاتیل های ذوب، کوره عملیات حرارتی و … بود. واحدهای تولیدی این شرکت شامل واحدهای قالبگیری، ریخته گری، برشکاری و عملیات حرارتی بود. ریخته گری انواع آلیاژهای فولاد مانند ck45، MO40، ST52 و … همچنین انواع آلیاژهای چدن مانند چدن معمولی، چدن نای هارد،  چدن نشکن و … از توانمندی های این شرکت بوده است. این شرکت ریخته گری اغلب به صورت دست دوم و با واسطه با صنایع فولاد، سیمان، معدنی همکاری کرده بود  و حدود 25 سال سابقه فعالیت این شرکت بود.

  • مساله پیش روی این شرکت در زمینه بازاریابی و فروش

    این شرکت با کاهش فروش مواجه شده بود و در زمینه ریخته گری قطعات به دنبال ایجاد یک بازار پایدار از مشتریان بود. این شرکت بیشتر تمرکز خود را در زمینه بیلت ریزی قرار داده بود و به عبارتی تک محصولی شده بود و در زمینه ریخته گری قطعات مشتریان خوبی نداشت. بنابراین مسائل اصلی این شرکت در 2 حوزه محصول (PRODUCT) و ترویج  (PROMOTION) مشخص گردید.

  • پروژه تعریف شده در زمینه بازاریابی

    با توجه به اینکه این شرکت از هیچ روش ترویج و تبلیغاتی برای معرفی فعالیت خود استفاده نکرده بود نیاز بود تا یک واحد بازاریابی تشکیل گردد و با استفاده از ابزارهای موثر در بازاریابی صنعتی این نیاز برآورده شود. با توجه به اینکه فروش شخصی یکی از ابزارهای بسیار موثر در بازاریابی صنعتی است مقدمات پیاده سازی آن انجام شد و فرآیند فروش صنعتی در این شرکت عملیاتی گردید. لازم به ذکر است که این شرکت هیچ گونه ابزار تبلیغاتی مانند کاتالوگ، سایت و … نداشت و اینها تماما توسط مجموعه دوتاک طراحی شد.

    پس از ایجاد این زیرساخت ها، بخشبندی بازار بر اساس فعالیت شرکت و با استفاده از مدل بخشبندی بازار صنعتی دوتاک انجام شد و در مرحله بعد از میان این بخش های بازار، بازارهای هدفی تعیین گردید که دارای بیشتری سوددهی و جذابیت برای شرکت بودند. پس از تعیین بازار هدف شرکت، با استفاده از تکنیک های فروش صنعتی اقدام به ایجاد بازار پایدار و درنهایت افزایش فروش شرکت گردید.

  • نتایج پروژه

    همکاری ما با این شرکت سه سال به طول انجامید و در این مدت سیستم بازاریابی و فروش شرکت ایجاد شد، بخشبندی بازار و تعیین بازار هدف انجام گردید و در بخش های بازار فولادسازی، سیمان، معدنی و … مشتریان بزرگ و سود ده به این شرکت اضافه شدند و همکاری  خود را آغاز کردند و تبدیل به مشتریان وفادار شرکت شدند.