اجرای فرآیند STP

  • معرفی خدمات

    در بازارهای رقابتی امروز، مشتریان با آگاهی و شناخت تصمیمات خرید خود را اتخاذ می کنند. در این میان شرکت هایی که نیازها و انتظارات مشتریان را بهتر درک کنند و برنامه های بازاریابی خود را بر اساس آن تدوین کنند موفق خواهند بود. در فرآیند بازاریابی توجه به مراحل اصلی این فرآیند مانند : بخشبندی بازار، انتخاب بازار هدف و جایگاه یابی، توانمندی شرکت را در برآورده کردن نیازها و انتظارات مشتریان افزایش می دهد.

    شرکت بازاریابی دوتاک با توجه به اهمیت این مراحل (بخشبندی بازار، انتخاب بازار هدف و جایگاه یابی) که به اختصار به آن  STP گفته می شود به آنها پرداخته و توانسته مدل علمی، تحقیقاتی و عملی را برای شرکت های مختلف پیاده سازی کند.

توضیح خدمات

  • مرحله اول : بخشبندی بازار (Segmentation)

    بخشبندی بازار یکی از مراحل مهم در فرآیند بازاریابی است که بازاریاب ها برای به دست آوردن بازارهای جدید و در نتیجه فروش بهتر از آن بهره می گیرند. انجام بخشبندی بازار بر اساس مدل گروه دوتاک مزیت هایی به شرح زیر دارد:

    • کاربردی بودن این روش برای هر فعالیت B2B

    • استفاده از معیارهای سازمانی در بخشبندی بازار مانند مشخصات سازمان، مشخصات محصول و مشخصات واحد تصمیم گیری خرید (DMU)

    • تدوین برنامه های بازاریابی دقیق تر، توسعه محصول و تخمین سودهای بالقوه و ضررهای آتی

    • مشخص کردن کلیه بخش هایی که شرکت می تواند در آینده و حال در آن فعالیت کند.

  • مرحله دوم : انتخاب بازار هدف (Targeting)

    پس از تعیین کلیه بخش ها نویت به تعیین بازار هدف شرکت می رسد. به دلیل اینکه شرکت نمی تواند همه بخش های بازار را پوشش دهد لازم است تا یک یا چند بخش از بازار به عنوان بازار هدف انتخاب شود. این مرحله از فرآیند بازاریابی بسیار حساس و مهم می باشد زیرا با انتخاب اشتباه یک بخش از بازار تمام اهداف، برنامه ها، استراتژی های شرکت و … بدون نتیجه خواهد ماند و پیامد آن هدر دادن سرمایه های شرکت خواهد بود. در این زمینه شرکت دوتاک با آگاهی به حساسیت انتخاب بخش، مدل تحقیقاتی و عملیاتی را در صنایع مختلف مانند اتصالات جوشی فولادی و پلی اتیلن، عایق های سرد و گرم، سازه های فلزی و … اجرا کرده است. که انجام آن مزیت هایی به شرح زیر برای سازمان ها در بر دارد:

    • انتخاب بخش مناسب بر اساس توانمندی، سودآوری، ترجیحات مدیران و …

    • بهبود تعامل و رفتارهای نیروهای فروش با واحد تصمیم گیری خرید مشتری در هر بخش بازار

    • متمایز کردن پیشنهادات بازاریابی برای هر بازار هدف

    • درک نیازها و انتظارات مشتریان هر بخش و تغییر در محصول و خدمت بر اساس نیاز مشتری

    • تدوین برنامه های بازاریابی سفارشی بر اساس هر بخش

    • تمرکز شرکت بر بخش های انتخاب شده

    • انتخاب استراتژی های مناسب در فرآیند فروش

  • مرحله سوم : 3- جایگاه یابی ( Positioning )

    پس از تعیین بازار هدف باید به دنبال طراحی جایگاه منحصر به فردی برای پیشنهادات بازاریابی و نام تجاری شرکت در ذهن مشتریان هدف باشیم. هدف از جایگاه یابی اشغال محل مناسبی از ذهن مشتریان هدف برای جلب توجه بیشتر آنهاست. جایگاه یابی مناسب باعث می شود تا مشتریان در تصمیمات خرید خود یک تامین کننده را نسبت به رقبایش ترجیح دهند. بسیاری به اشتباه  تصور می کنند جایگاه یابی تاکتیکی برای فروش است در حالیکه جزء استراتژی های اصلی شرکت است به طور واضح جایگاه یابی با این حقیقت سرو کار دارد که ادرکات مشتریان در مورد شرکت ، برند و محصول چیست؟

    جایگاه یابی به دو دلیل اهمیت دارد:

    1. جایگاه یابی ابزاری مرتبط با آمیخته بازاریابی (4P)  است.
    2. جایگاه یابی مناسب در مرکز توسعه استراتژی های بازاریابی شرکت قرار دارد.

    شرکت دوتاک در این زمینه خدمات جایگاه یابی را در سه شکل مختلف ارائه می دهد :

    1. جایگاه یابی شرکت
    2. جایگاه یابی محصول
    3. جایگاه یابی برند

چگونگی اجرای فرآیند STP در عمل

فرآیند پیاده سازی و اجرای STP ( بخشبندی بازار ، تعیین بازار هدف و جایگاه یابی ) در بازارهای صنعتی به صورت عملی بسیار مشکل است بطوریکه یک فعالیت با دانش تخصصی بالا محسوب میشود زیرا اگر در این زمینه مسیر غلطی انتخاب شود ممکن است سرمایه و زحمات نیروی انسانی کل شرکت به هدر رود. گروه دوتاک بر پایه دانش تخصصی و عملی این فرایند را برای شرکت های صنعتی مختلف و در مورد انواع محصولات و خدمات صنعتی ( ‏B2B‏)‏ پیاده سازی می کند . به شکلی که در صنایع مختلف مانند : ریخته گری قطعات ، تولید عایق های گرم و سرد ، طراحی و ساخت مخازن ، تولید اتصالات جوشی فولادی ، ساخت قطعات و تجهیزات به روش تراشکاری ماشین کاری ، سنگ های تزیینی ، خدمات اپتیک و اسکن سه بعدی ، ساخت استراکچر های صنعتی ، اتوماسیون و ابزار دقیق و… اجرا کرده ایم :

ما فرایند S.T . P ( بخشبندی بازار ، تعیین بازار هدف و جایگاه یابی ) را در چهار مرحله جداگانه پیاده سازی می کنیم :

  • مرحله اول

    بخشبندی بازار

    این فرآیند به صورت خاص برای هر شرکت انجام می پذیرد اجرای آن بر پایه  یک مدل علمی ، تحقیقاتی و عملی است به شکلی که کلیه بازارهایی که یک شرکت می تواند محصولات و خدماتش را در آن ارائه کند تشخیص داده و به تفکیک بررسی خواهیم کرد. نهایتا” بازارهای مشخص ، تفکیک شده ، غیرمشابه ، و به اندازه کافی بزرگ را تعیین می کنیم.

  • مرحله دوم

    تعیین بازارهای هدف اولیه

    در این مرحله گروه دوتاک از بین بخشهای بازار تعیین شده یک یا چند بخش را بر اساس مدل علمی-تحقیقاتی دیگری که در عمل انجام پذیر است به عنوان بازارهای هدف انتخاب خواهد شد.

  • مرحله سوم

    تست بازار هدف

    ما در عمل کلیه بازارهای هدف انتخاب شده را توسط نیروهای فروش و بازاریابی دوتاک تست کرده تا کاملا یافته های ما در عمل ارزیابی و براساس مستندات ( مصاحبه حضوری ، تلفنی و تیمی ) مشخص گردد و اگر بازارهای هدف در عمل با محصولات، خدمات و توانمندی شرکت تطابق نداشت باید بخش های دیگر بازار تست شود تا بازار هدف اصلی بر اساس هر شرکت به طور خاص تشخیص داده شود. این مرحله مهمترین مرحله است.

  • مرحله چهارم

    جایگاه یابی

    پس از تعیین بازار هدف، شرکت باید مزیت رقابتی را ایجاد کند که بتواند جایگاه متمایزی در آن بازار هدف برای خود بدست آورد. در این قسمت بر اساس مدلی عملی و تحقیقاتی که اجرای آن توسط نیروهای فروش و بازاریابی دوتاک انجام می شود 10 الی 20 معیار خرید مشتریان در آن بخش بازار هدف تعیین و سپس 5 تا 8 معیار خرید از دید مشتریان اولویت بندی شده و رقبا بر اساس این 5 تا 8 معیار ارزیابی خواهند شد  تا در نهایت مزیت رقابتی بر اساس معیارهای خرید مشتریان ایجاد شود.

از طریق این لینک می توانید با شماره های ما تماس حاصل کنید و پس از آن همکاران ما شما را راهنمایی خواهند کرد

یا فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

 

بله بسیاری از شرکت های صنعتی را ما در عمل اینکار را برایشان انجام داده ایم. که از طریق این لینک می توانید رزومه ما را مشاهده کنید.

اجرای این فرایند از اول تا آخر بدست خود ما و براساس پلن مشخص که توسط ما طراحی شده اجرا می گردد.

بله ما برای شرکت های بسیاری این فرآیند را اجرا کرده ایم و آنها سوابق طولانی در صنعت داشته اند و به دلیل نگرش سنتی نتوانسته اند بازارهای هدف خود را به خوبی شناسایی و سهم بازار داشته باشند ولی پس از اجرای این پلن توانسته اند در این زمینه به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کنند.

فرم درخواست خدمات STP

6 + 2 = ?

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *