عجله در نتیجه گیری

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید انسان در عجله و شتاب آفریده شده است (سوره انبیاء، آیه۳۷). این موضوع را در هر کاری دیده اید غذا خوردن، خرید ، مسافرت رفتن و … . متاسفانه این عجله در نتیجه گرفتن از تلاش های بازاریابی و فروش نیز به چشم می خورد.

مدیران شرکت های صنعتی در نتیجه گرفتن از فعالیت های فروش و بازاریابی صبر لازم را ندارند و اجازه نمی دهند تا این فعالیت ها مدت زمان مورد نیاز خود را طی کنند و هنوز فرآیند فروش و بازاریابی شروع نشده به دنبال نتایج حاصل از آن هستند. ما در همکاری با شرکت های صنعتی مختلف این موارد را مشاهده کرده ایم.

شرکتی که در زمینه طراحی و تولید یک محصول در زمینه برق و اتوماسیون صنعتی بود همین نگرش را داشت. پس از شروع فرآیند فروش و بازاریابی هنوز 2 ماه از شروع فرآیند نگذشته بود که مدیریت شرکت انتظار داشت مشتریان و حجم کارها به سوی شرکت سرازیر شوند در حالیکه حداقل شش ماه برای ایجاد پیش نیازهای بازاریابی و فروش در آن شرکت زمان لازم بود و این شرکت در مورد این محصول هیچ اقدام خاصی نکرده بود و دیتابیس مشخصی در زمینه بازاریابی و فروش نداشت و باید بخش های بازار مرتبط با آن محصول تست و بررسی می شد.

با این وجود مدیریت انتظار داشت از همان ماه اول فروش بالایی انجام شود. جالب اینجا بود که پیشرفت فروش این محصول جدید را با محصولی که 11 سال بر روی بازار آن کار کرده بودند مقایسه می کرد و انتظارا داشت نتایج مشابه هم باشد. در نظر داشته باشید که فروش برآیند و ماحصل مجموعه اقدامات بسیار زیادی است که باید از قبل انجام شود اما اغلب افراد فقط همان نتیجه نهایی را می بینند، مسابقه دو صد متر را در نظر بگیرید کل زمان مسابقه کمتر از 10 ثانیه به طول می انجامد و یک نفر اول می شود اما همه فقط آن 10 ثانیه را میبینند در حالیکه ورزشکار سال ها زمان و انرژی گذاشته تا بتواند چنین نتیجه ای به دست آورد.

اغلب مدیران نیز  فقط به دنبال آن خروجی نهایی هستند و حاضر به سرمایه گذاری برای اقدامات اولیه مورد نیاز نیستند. البته در این میان مدیرانی پیدا می شوند که صبر می کنند و مزد این صبرشان را می گیرند. نمونه آن شرکت سازنده مخازن فلزی بود که به مدت یکسال زمان و بودجه صرف کرد و در اواخر سال سفارشات ساخت بسیار خوبی به دست آورد و قراداد ساخت مخازن یکی پس از دیگری منعقد می شد.

اگر محصول یا خدمتی صنعتی دارید و به دنبال ایجاد یک بازار پایدار و مطمئن هستید بازاریابی و فروش به شکل اصولی راهکار خوبی است اما باید زمان و بودجه لازم را صرف کنید و برای نتیجه گیری عجله نداشته باشید تا موفقیت به سوی شما و کسب و کارتان بیاید.

نویسنده: گروه دوتاک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *