نگرش فروش

در فعالیت خود با افراد مختلفی که در امر فروش محصولات و خدمات صنعتی همکاری می کرده اند برخورد داشته از افراد واحد بازرگانی ، واحد فروش و بازاریابی تا مدیریت ، هیات مدیره و … و در این زمینه تجربیات مختلفی کسب کرده ایم . اما این داستان مربوط به افراد واحد فروش است که در صف اول نیروها برای پیشبرد اهداف شرکت قرار دارند. اشتباه این افراد بسیار تاثیر گذار است. زیرا این افراد به صورت مستقیم با مشتریان در ارتباطند و نمایندگان شرکت در نزد مشتریان هستند و این افراد تصویرگر ذهنیت مشتری نسبت به یک شرکت هستند یعنی تصویری که یک شرکت در ذهن مشتری ایجاد می کند با رفتار ، عملکرد و نگرشی است که این افراد در برخورد با مشتریان از خود نشان می دهند. فروش کار بسیار حساس و پیچیده ای است. یک فروشنده در حوزه صنعتی باید مهارت بسیاری را در فروش آموزش ببینید تا در برخورد با مشتریان عملکرد مناسبی داشته باشد. یکی از این مهارت ها طرز نگرش صحیح در مورد مشتریان است. فروشنده هر فکری که در مورد مشتری داشته باشد چه خوب و چه بد “بدون گفتن ” انتقال خواهد یافت . داستان ما از این قرار است که :

شرکتی که ما با آن همکاری می کردیم قصد فروش قطعات و تجهیزات پنوماتیک به شرکتی در زمینه خودرو سازی را داشت . با هماهنگی با مدیرعامل شرکت بر آن شدیم تا هماهنگی جلسه ای را جهت معرفی شرکت و قانع کردن آنها در خرید این محصولات ترتیب دهیم. مسئول فروش شرکت در این زمینه افراد شرکت مشتری را با کلماتی زشت ، پرخاشگرانه و ناسزاگویانه خطاب می کرد و می گفت ما قبلا با آنها جلسه داشته ایم هیچ فایده ای ندارد که ما مجدد با آنها جلسه داشته باشیم و این ها افراد ………. هستند و وقتی ما با آن طرز رفتار و نگرش مسئول فروش نسبت به مشتری روبرو شدیم به مدیر عامل گفتیم این فرد صلاحیت حضور در این جلسه را ندارد و باید به حال این مسئول فروش و جایگاهش متاسف بود که نمی داند چه عمل نادرستی در مورد وجهه شرکت دارد انجام می دهد تا ابد هم جلسه با شرکت های مهم داشته باشیم  با این نگرش و دید غلط نمی شود نتیجه گرفت. در شروع،  یک فروشنده باید فکر و نگرش خود را نسبت به مشتری اصلاح کند و از صمیم قلب او را دوست داشته باشد تا در مراحل دیگر فروش بتواند نتیجه بگیرد.

در قبل از جلسه ما کار گروهی تشکیل دادیم تا ببینیم چه دلایلی ممکن است وجود داشته باشد که جلسه قبلی با این شرکت به نتیجه نرسیده است و پس از گفتگو با مدیرتعمیر و نگهداری سالن بدنه مشخص شد که تمام دستگاههای آنها قطعات پنوماتیکش از برند SMC ژاپن بوده است و اگر بخواهند قطعاتی با برند دیگر خریداری کنند برای نصابی که می خواهد قطعه را تعویض کند در دسر آفرین است زیرا جای پیچ های قطعه جدید با قبلی همخوانی ندارد و مجبور است این قطعه را به شکلی روی دستگاه بخوراند. و با این آگاهی پس از آن جلسه ای با این شرکت خودرو ساز ترتیب داده شد و در این جلسه گفته شد که تمام قطعات جوری طراحی و تحویل داده می شود که مشکلی برای تعویض آن با قطعه جدید نخواهند داشت. و در این صورت مدیر آن بخش خرید از قطعات ما را تایید کردند و ما در هر دوره حجم فروش قابل توجهی را به این شرکت داشتیم و موفقیت بزرگی را بدست آوریم.

نتیجه : پس با  نگرش درست می توان عملکرد مناسبی در برخورد با مشتریان داشت و دلایل متعددی وجود دارد که مشتریان برای همکاری نکردن را دارند و بادید منفی نمی توان آنها را فهمید و عیوب را برطرف کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *