بازاریابی تلفنی مربوط به تماس ها با مشتری با استفاده از تکنولوژی ارتباط تلفنی به منظور فروش شخصی بدون تماس مستقیم و چهره به چهره می شود.( CRON & DECARLO .2010)

بازاریابی فرآیند برنامه ریزی و اجرای مفهوم، قیمت گذاری، ترویج، و توزیع ایده ها، محصولات و خدمات به منظور ایجاد تغییراتی که اهداف سازمان و شخص را به همراه داشته باشد می باشد.

( Jackson & Cooper, 1988)

همچنین بر اساس تعریف کاتلر “بازاریابی فرآیند اجتماعی و مدیریتی است که به وسیله آن، افراد و گروه ها نیازها و خواسته های خود را از طریق تولید، عرضه و مبادله کالاهای مفید و با ارزش به دیگران تامین می کنند.”

توزیع یک عنصر اساسی در ارائه محصول برای بازاریاب صنعتی است. که اهمیت در دسترس بودن و قابلیت اطمینان عرضه  یک محصول را به عنوان اهداف خرید برای خریدار صنعتی منعکس می کند. توزیع دو معنی مرتبط اما مجزا در بازاریابی صنعتی دارد. اول ، توزیع فروشندگان مجددی را در بر می گیرد که محصول را می خرند و می فروشند همین طور که محصول در طول کانال توزیع جابه جا می شود. دوم ، توزیع همان توزیع فیزیکی را شامل می شود، جابه جایی و ذخیره محصولات همین طور که محصولات از تولید کننده به مصرف کننده نهایی منتقل می شود. جنبه ای اول اغلب کانال توزیع نامیده می شود.

(Webster, Fredrick E., industrial marketing strategy, 1991)

آمیخته بازاریابی (4P) یک قسمت قابل کنترل از ابزارهای بازاریابی است که بر روی تقاضا تاثیر می گذارد و آن را افزایش می دهد. این آمیخته ترکیبی از چهار عامل محصول (product) ، قیمت (price) ، ترویج(promotion) و توزیع (place) است به عبارت دیگر محصول مناسب با قیمت های مقرون به صرفه همراه با توزیع بهتر و با استفاده از تکنیک های ترویج مناسب است که از نظر مشتری هماهنگ با یکدیگر عمل می کند. (rad & akbari ,2014)

” وقتی مردم اشتیاق واقعی برای یک محصول یا خدمت را به دیگران منتقل می کنند. ”  تبلیغات دهان به دهان فعالیت هایی را دربر می گیرد که مشتریان را تشویق می کند تا درباره یک محصول یا شرکت با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنند ، یک زنجیره از ارتباطات را راه اندازی می کند که می تواند در کل بازار گسترش یابد. HEKMAN 1999

بررسی و آزمون جامع، نظام مند، مستقل و دوره ای محیط، اهداف، استراتژی ها و فعالیت های بازاریابی شرکت و واحدهای تابعه آن به منظور یافتن مشکلات و فرصت های احتمالی و پیشنهاد برنامه عملی برای بهبود عملکرد بازاریابی شرکت است.

منبع: کتاب مدیریت بازاریابی کاتلر- کلر جلد دوم صفحه 936

” یک تجزیه و تحلیل مسئله سیستماتیک ، مدلسازی شده و بدنبال حقیقت به منظور بهبود تصمیم گیری و کنترل در بازاریابی کالاها و خدمات ”  Forsyth, Patrick, and Robin Birn. Market Research, 1997

بخشبندی بازار به معنای انتخاب یک بخش از بازار است که دارای مشتریان با ویژگی های مشابه و یکسان هستند و برنامه بازاریابی برای آنها به یک شکل تعریف می شود .

Wind, Y., & Cardozo, R. N. (1974)

بازار هدف ، بخش یا بخش هایی از بازار شرکت است که بر اساس معیارهایی از قبیل جذابیت ، رشد بخش ، قابلیت ها و توانمندی های شرکت ، مزیت رقابتی  و … تعیین می شود به گونه ای که شرکت می تواند نیازهای مشتریان را در هر بخش برآورده سازد.   (Yoram Wind 1978)

قابلیت اطمینان محصول سومین بعد از ابعاد هشتگانه کیفیت است که احتمال خرابی یک محصول در یک دوره زمانی خاص را بیان می کند.

Juran, J.M., Quality Control Handbook, 3rd ed., McGraw-Hill, New York, NY, 1974

معیاری است برای سنجش تامین کننده که تا چه میزان می تواند محصول یا خدمت خود را به موقع و با ویژگی های توافق شده به مشتری تحویل دهد.

Swift (1995)

 تقاضا ، خواستن یک محصول توسط یک فرد است که با توانایی وی برای پرداخت پول به منظور خرید آن محصول همراه است.(منبع ، کتاب مدیریت بازاریابی کاتلر جلد اول صفحه 23 ‏ )

تلاش یکپارچه جامع به منظور بدست آوردن مزیت رقابتی از طریق بهبود مستمر هر سطح یا جنبه از فرهنگ سازمانی.(  1990 , Tobin, Lawrence M. “The new quality landscape )

قيمت، ميزان فايده‌اي است كه مصرف‌كننده براي مزاياي حاصل از داشتن و يا استفاده از كالا پرداخت مي‌كند (آرمسترانگ، گري، مقاله قيمت‌گذاري كالاهاي استراتژيك، 2003)

واحد تصمیم گیری خرید شامل کلیه افراد و گروه های که در فرآیند تصمیم گیری خرید و در ارتباط با مذاکره در مورد محصولات یا خدمات نقش دارند نامیده می شود. (2008، philip kotler )

فروش شخصی یا (Personal Selling) ، فروش توسط نیروهای فروش است و یک جریان دوطرفه از ارتباطات بین یک مشتری احتمالی یا واقعی و نیروهای فروش را در بر می گیرد.

( Peter and Donnelly, 2001 )

فروش تطبیقی را می توان به عنوان یک رویکرد در فروش شخصی تعریف کرد که در آن رفتارهای فروش در حین تعامل فروش یا تعاملات مشتری بر اساس اطلاعات درباره یک مشتری و ماهیت وضعیت فروش تغییر می کنند.(Sujan, Weitz, and Kumar 1994, p. 40)

مزیت رقابتی عامل یا مجموعه ای از عوامل است که در یک بازار رقابتی، شرکت را از رقبا متمایز کرده، منجر به برتری شرکت نسبت به رقبا می گردد و توسط رقبا قابل کپی برداری نیست. (Barney, 1999 )

  جایگاه یابی به عنوان فرآیند یافتن و استقرار یک جای متمایز در بازار تعریف می شود که از نظر مشتریان پیشنهادات یک شرکت در مقایسه با جایگزین های رقابتی آن پیشنهاد، برتری دارد. (1984 ,Lovelock)

یک مشتری راضی شرکتی است که ارزش افزوده قابل توجهی از تامین کننده دریافت می کند و رضایت مندی زمانی اتفاق می افتد که انتظارات مشتری برآورده شود و یا اینکه فراتر از انتظارات مشتری به او داده شود.

(Evans & Laskin, 1994; Buttle ,1996)

اعتماد باور یک طرف رابطه است به اینکه طرف دیگر نیازهای اورا در آینده بر آورده خواهد کرد. ( Anderson and Weitz., 1992 )  یا ” باور مشتری به اینکه آنچه فروشنده می گوید یا قول می دهد که انجام دهد و در عمل می توان به آن گفته یا قول اطمینان کرد به طوریکه اگر فروشنده در عمل به تعهداتش نتواند عمل کند مسائلی را برای مشتری به وجود خواهد آورد. “(Swan et al., 1985)

کیفیت ادراک شده یک احساس کلی و ناملموس در مورد یک برند است. Bendixen , et al., (2004)

ادبیات مربوط به روابط خریدار و فروشنده تعهد را به عنوان یک ضمانت ضمنی یا صریح از تداوم رابطه بین دوطرف معامله تعریف می کنند . (Dwyer et al., 1987)

تمایز در برگیرنده تجزیه و تحلیل رقبا به منظور کشف تواناییها و امکانات در راستای برآورده سازی نیازهای مشتریان واقعی و احتمالی شرکت بهتر از رقبایش است. (Kramer, F., 1991)

منظور از بازاریابی رابطه مند ، ایجاد، حفظ و تقویت رابطه قوی با مشتریان و سایر گروه های ذینفع می باشد. (1990,Katler  )

 مفهوم وفاداری به تامین کننده را در بازاریابی صنعتی به این شکل تعریف کرده اند: “حفظ تعهدعمیق به خرید مجدد یا انتخاب مجدد محصول یا خدمات، به طور مستمر در آینده، که حتی اگر رقبا تلاش هایی در راستای جذب مشتریان انجام دهند مشتریان وفادار همچنان از تامین کننده قبلی خرید خواهند کرد” .(Lee et al.,2009)

بازاریابی در جهان صنعتی یا (B2B) یک فلسفه کسب و کار جامع است به منظور بهبود عملکرد سود از طریق تعیین نیازهای هر گروه از مشتریان کلیدی و سپس طراحی و تولید یک پکیج از محصولات یا خدمات که شرکت را قادر می سازد تا به گروه ها یا بخش های انتخاب شده از مشتریان موثرتر از رقبایش خدمت رسانی کند.

(Jackson & Cooper, 1988)