تفاوت فروش و بازاریابی

بسیاری از مشتریانی که برای همکاری به ما مراجعه می کنند  تفاوت بازاریابی و فروش را نمی دانند و به همین دلیل ما به این موضوع پرداخته ایم . اغلب شرکت ها و سازمانها نیازمند فروشندگانی هستند که محصولات  یا خدمات آنها را معرفی کنند و در نهایت آن محصول یا خدمت را بفروشند. جالب است اغلب به جای واژه فروش ،  مفهوم گسترده ” بازاریابی ” را استفاده می کنند و این  تصور اشتباه را دارند که بازاریابی یعنی پیدا کردن مشتری و انجام فروش، یا به عبارت دیگر بازاریابی را بخشی از فروش می دانند.

  ‏این سازمانها  نیازمند افرادی هستند که برای آنها “فروش شخصی” انجام دهد یعنی فروش توسط نیروهای فروش .  فروش شخصی یکی از ابزارهای بازاریابی است که ممکن است در هر سازمان و یا شرکتی از آن استفاده شود.

مفهوم فروش مانند کوه یخی است در اقیانوس که فقط قله آن از آب بیرون است و بخش اعظم  آن (بازاریابی ) زیر آب است.

نقش بازاریابی تدوین کننده  سیاست های شرکت ها ‏ مانند ( اهداف ، استراتژی ها ، تاکتیک ها ، روش ها و… )  در یک بازار و اجرای آن  (هدایت کننده ) و فروش  بخشی از  اجرای این فرآیند را انجام می دهد . چون اغلب شرکت ها با فروشندگان ( حضوری یا تلفنی ) در ارتباط هستند، تصورمی کنند این افراد بازاریابند . دیده شده که حتی فروشندگان حضوری ( ویزیتور ) که آخرین افراد در حلقه فروش هستند را بازاریاب خطاب قرار می دهند. جایگاه فروش شخصی در بازاریابی در شکل

( که توسط گروه دوتاک تهیه شده ) زیر آمده است  :

تفاوت بازاریابی و فروش

همانطور که از شکل بالا مشخص است فروش شخصی یکی از اجزاء کوچک آمیخته بازاریابی (4P) است ، و زیرمجموعه ترویج (ارتباطات بازاریابی ) و یکی از ابزارهای ارتباطی شخصی است. بدلیل گستردگی بازاریابی ما این چارت را به صورت کلی نمایش داده ایم.  پس به سادگی می توان درک نمود تفاوت های اساسی بین فروش و بازاریابی وجود دارد و فروش یک بخش در فرآیند بازاریابی است.

انتشار مطلب با ذکر منبع بلا مانع است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *