بخشبندی بازار صنعتی (SEGMENTATION)

بخشبندی بازار یکی از مهمترین موارد در تحقیقات بازاریابی از اوایل دهه 60 میلادی بوده است . این مفهوم تاثیر زیادی روی فعالیت های بازاریابی کالاهای مصرفی داشته در حالیکه تاثیر کمتری بر مدیریت بازاریابی صنعتی داشته است  و کمتر به آن پرداخته شده است بخشبندی بازار در بازاریابی صنعتی بسیار متفاوت تر است نسبت به بازار مصرفی و باید از روش های دیگری برای بخشبندی استفاده کرد .

بخشبندی بازار در بازاریابی صنعتی به معنای انتخاب یک بخش از بازار است که دارای مشتریان با ویژگی های مشابه و یکسان هستند و برنامه بازاریابی برای آنها به یک شکل تعریف می شود، بخشبندی بازار یکی از اجزاء مهم و ضروری در بازاریابی صنعتی می باشد که بازاریاب ها باید  برای بدست آوردن بازارهای جدید و در نتیجه فروش بیشتر از آن بهره گیرند.

هرچه بازاریابان در بخشبندی و سپس انتخاب بازار هدف مناسب  دقیق تر عمل کنند موفقیت آنها بیشتر شده و هزینه های بازاریابی کمتر خواهد شد .

در بخشبندی بازار صنعتی باید حتما سه ویژگی در نظر گرفته شود که عبارتند از :

1-هر بخش به اندازه کافی بزرگ و سودآور باشد.

2-هر بخش نسبت به بخش دیگر باید کاملا متفاوت باشد.

3- بخش ها باید از طریق کانال های توزیع و ارتباطی به صورت مناسب قابل دسترسی باشند.

روند کلی بخشبندی بازار به این صورت است که بازارهای صنعتی را براساس مبناهای مختلف مانند نرخ خرید یا منطقه جغرافیایی به بخش های بزرگ تقسیم بندی و پس از آن این بخش ها را بر اساس مشخصات واحد تصمیم گیری خرید ( DMU) به بخش های کوچکتر تقسیم بندی می کنیم تا بخشبندی بازار مناسبی صورت گیرد .

همچنین آمارهای ما نشان می دهد که بیشتر شرکت های صنعتی برنامه مشخصی برای بخش بندی بازار خدمات یا محصولات صنعتی خود ندارند و معمولا به دو شکل زیر با مشتریان خود رفتار می کنند :

1- با همه مشتریان خود به یک شکل رفتار می کنند .

2- با هر مشتری به طور متفاوتی رفتار می کنند .

در مورد اول بازاریابان فرصت ها را برای سود آوری از دست می دهند و به اصطلاح دچار تهاجم رقابتی می گردند.

در مورد دوم بدون شک بازاریابان در بسیاری از موارد بخشبندی های غیر سود آور و غیر کنترل شده را تجربه می کنند .

همچنین اگر یک بازاریاب بخشبندی را به عنوان اساس و پایه استراتژی بازاریابی خود بپذیرد و اجرا کند می تواند موفقیت بسیار زیادی در کسب سود و فروش بیشتر محصولات داشته باشد .‏