بخشبندی بازار یکی از مهمترین موارد در تحقیقات بازاریابی از اوایل دهه 60 میلادی بوده است . این مفهوم تاثیر زیادی روی فعالیت های بازاریابی کالاهای مصرفی داشته در حالیکه تاثیر کمتری
بر مدیریت بازاریابی صنعتی داشته است و به آن پرداخته شده است بخشبندی بازار در بازاریابی صنعتی بسیار متفاوت تر است نسبت به بازار مصرفی و باید از روش های دیگری برای
بخشنبندی استفاده کرد .
بخشبندی بازار در بازاریابی صنعتی به معنای انتخاب یک بخش از بازار که دارای مشتریان با ویژگی های مشابه و یکسان هستند و برنامه بازاریابی برای آنها به یک شکل تعریف می شود،
مانند شرکت های تولید کننده مواد اساسی شیمیایی .
بخشبندی بازار یکی از اجزاء مهم و ضروری در بازاریابی صنعتی می باشد که بازاریاب ها باید برای بدست آوردن بازارهای جدید و در نتیجه فروش بیشتر از آن بهره گیرند.
هرچه بازاریابان در بخشبندی و سپس انتخاب بازار هدف مناسب دقیق تر عمل کنند موفقیت آنها بیشتر شده و هزینه های بازاریابی کمتر خواهد شد .
در بخشبندی بازار صنعتی باید حتما سه ویژگی در نظر گرفته شود که عبارتند از :
1-هر بخش به اندازه کافی بزرگ و سودآور باشد.
2-هر بخش نسبت به بخش دیگر باید کاملا متفاوت باشد.
3- بخش ها باید از طریق کانال های توزیع و ارتباطی به صورت مناسب قابل دسترسی باشند .
روند کلی بخشبندی بازار به این صورت می باشد که بازارهای صنعتی را براساس مبناهای مختلف مانند نرخ خرید یا منطقه جغرافیایی به بخش های بزرگ تقسیم بندی و
پس از آن این بخش ها را بر اساس مشخصات واحد تصمیم گیری خرید ( DMU) به بخش های کوچکتر تقسیم بندی می کنیم تا بخشبندی بازار مناسبی صورت گیرد .
همچنین آمارهای ما نشان می دهد که بیشتر شرکت های صنعتی برنامه مشخصی برای بخش بندی بازار خدمات یا محصولات صنعتی خود ندارند و معمولا به دو شکل زیر
با مشتریان خود رفتار می کنند :
1- با همه مشتریان خود به یک شکل رفتار می کنند .
2- با هر مشتری به طور متفاوتی رفتار می کنند .
در مورد اول بازاریابان فرصت ها را برای سود آوری از دست می دهند و به اصطلاح دچار تهاجم رقابتی می گردند.
در مورد دوم بدون شک بازاریابان در بسیاری از موارد بخشبندی های غیر سود آور و غیر کنترل شده را تجربه می کنند .
همچنین اگر یک بازاریاب بخشبندی را به عنوان اساس و پایه استراتژی بازاریابی خود بپذیرد و اجرا کند می تواند موفقیت بسیار زیادی در کسب سود و فروش بیشتر محصولات داشته باشد .
افزودن دیدگاه جدید