بخشبندی بازار صنعتی

 

تقسیم بندی بازار صنعتی چیست؟

 بخشبندی بازار یکی از مهمترین موارد در تحقیقات بازاریابی از اوایل دهه 60 میلادی بوده است . این مفهوم تاثیر زیادی روی فعالیت های بازاریابی کالاهای مصرفی داشته در حالیکه تاثیر کمتری

بر مدیریت بازاریابی صنعتی داشته است  و به آن پرداخته شده است بخشبندی بازار در بازاریابی صنعتی بسیار متفاوت تر است نسبت به بازار مصرفی و باید از روش های دیگری برای

بخشنبندی استفاده کرد .

بخشبندی بازار در بازاریابی صنعتی به معنای انتخاب یک بخش از بازار که دارای مشتریان با ویژگی های مشابه و یکسان هستند و برنامه بازاریابی برای آنها به یک شکل تعریف می شود،

مانند شرکت های تولید کننده ‏ مواد ‏اساسی شیمیایی .

بخشبندی بازار یکی از اجزاء مهم و ضروری در بازاریابی صنعتی می باشد که بازاریاب ها باید  برای بدست آوردن بازارهای جدید و در نتیجه فروش بیشتر از آن بهره گیرند.

هرچه بازاریابان در بخشبندی و سپس انتخاب بازار هدف مناسب  دقیق تر عمل کنند موفقیت آنها بیشتر شده و هزینه های بازاریابی کمتر خواهد شد .

در بخشبندی بازار صنعتی باید حتما سه ویژگی در نظر گرفته شود که عبارتند از :  

1-هر بخش به اندازه کافی بزرگ و سودآور باشد.

2-هر بخش نسبت به بخش دیگر باید کاملا متفاوت باشد.

3- بخش ها باید از طریق کانال های توزیع و ارتباطی به صورت مناسب قابل دسترسی باشند .

روند کلی بخشبندی بازار به این صورت می باشد که بازارهای صنعتی را براساس مبناهای مختلف مانند نرخ خرید یا منطقه جغرافیایی به بخش های بزرگ تقسیم بندی و

پس از آن این بخش ها را بر اساس مشخصات واحد تصمیم گیری خرید ( ‏DMU‏)‏ به بخش های کوچکتر تقسیم بندی می کنیم تا بخشبندی بازار مناسبی صورت گیرد .

همچنین آمارهای ما نشان می دهد که بیشتر شرکت های صنعتی برنامه مشخصی برای بخش بندی بازار خدمات یا محصولات صنعتی خود ندارند و معمولا به دو شکل زیر

با مشتریان خود رفتار می کنند :

1- با همه مشتریان خود به یک شکل رفتار می کنند .

2- با هر مشتری به طور متفاوتی رفتار می کنند .

در مورد اول بازاریابان فرصت ها را برای سود آوری از دست می دهند و به اصطلاح دچار تهاجم رقابتی می گردند.

در مورد دوم بدون شک بازاریابان در بسیاری از موارد بخشبندی های غیر سود آور و غیر کنترل شده را تجربه می کنند .

همچنین اگر یک بازاریاب بخشبندی را به عنوان اساس و پایه استراتژی بازاریابی خود بپذیرد و اجرا کند می تواند موفقیت بسیار زیادی در کسب سود و فروش بیشتر محصولات داشته باشد .‏ 

فارسی

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.